Ik was best een beetje verrast toen ik in de aanloop naar dit artikel ontdekte dat de NEE – NEE sticker dit jaar al 30 jaar bestaat. In mijn beleving was dat iets van de jaren negentig… om me vrijwel meteen daarna te realiseren dat we al in de twenties van het volgende millennium leven. Papieren reclamefolders, en dito ongeadresseerde post, is voor velen nog altijd een grote ergernis. Daarentegen zijn er natuurlijk ook tienduizenden tieners die met de bezorging ervan een leuk zakcentje verdienen. Al is het vinden van bezorgers tegenwoordig een veel grotere uitdaging dan toen ik nog een tiener was, many, many moons ago.

Analoge stickers hebben hun langste tijd gehad
Om het makkelijker te maken dergelijke junkmail uit de brievenbus te weren werd dus in 1992 een stickersysteem geïntroduceerd. NEE – NEE voor het weren val alle ongeadresseerde post, reclame en huis-aan-huis bladen, NEE – JA voor alleen het weren van ongeadresseerde reclame en JA – JA voor mensen die het prima vonden dat hun brievenbus wekelijks volgestopt werd met oud papier in wording.